‘Spare Tyre’ di Perut lebih Berbahaya daripada Lemak di Pinggul dan Paha?

Sharing is caring!


Pada masa kita membaca tajuk ini, tentu kita terus melihat lemak-lemak berlebihan atau spare tyre di bahagian perut kita kan? Lelaki atau perempuan tidak boleh lari dari masalah ini. Sama ada yang belum berkahwin atau sudah berkahwin. Lemak berlebihan di perut adalah lebih berbahaya daripada lemak berlebihan di bahagian pinggul dan paha.



Biasa nya kita melihat wanita yang sudah berkahwin dan mempunyai anak berpotensi untuk mengalami masalah berkenaan. Tetapi ada juga wanita yang belum berkahwin dan juga lelaki yang mengalami masalah sama. Ini kerana pemakanan yang tidak seimbang serta cara hidup yang diamalkan adalah tidak sihat.

Kenapa lemak di perut lagi bahaya?

Ini kerana perut sentiasa dikaitkan dengan masalah kesihatan yang serius seperti penyakit jatung, strok dan kencing manis. Cara hidup kita yang tidak sihat banyak menyumbang kepada berat badan berlebihan. Kajian berkaitan dengan lemak perut berkait rapat dengan kegagalan jantung, aterosklerosis, dan lain-lain masalah kardiovaskular. Ia juga telah dikaitkan dengan osteoporosis, demensia, penyakit Alzheimer, kencing manis, kanser kolorektal, sindrom metabolik, tekanan darah tinggi, dan masalah kesihatan yang lain. 

Adakah makanan berlemak, seperti mentega, keju, dan daging berlemak, adalah punca terbesar lemak di perut??

Makan makanan tinggi lemak adalah bukan punca terbesar lemak terbentuk di perut, tetapi kalori melebihi apa-apa jenis makanan boleh meningkatkan saiz pinggang anda dan menyumbang kepada lemak perut. So, kita kena sentiasa berhati-hati dalam memilih makanan. Jangan suka2 hati makan apa-apa makanan pula yer.

Salah satu cara untuk mengurangkan lemak di bahagian perut adalah dengan:

1.  Mengubah tabiat pemakanan
2. Baca label makanan dan kurangkan pengambilan lemak tepu
3. Meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda makan
4. Mengawal jumlah ambilan makanan anda
5. Mengurangkan Makanan segera @ fast food.


LEMAK TRANS @ TRANS FAT yang dicipta oleh minyak separa hidrogenasi berpotensi untuk  meningkatkan jumlah lemak di sekitar perut dan mengagihkan semula tisu lemak untuk perut dari bahagian-bahagian badan yang lain terutama di bahagian pinggul dan paha. Lemak trans boleh didapati dalam makanan seperti marjerin, pastri, biskut dan keropok, dan goreng dan makanan kemudahan. Cuba tengok bila lepas raya, spare tyre kita makin tebal kan? Sebab biasanya masa raya kita akan makan biskut raya yang sangat sedap. 


Teh hijau, dalam kombinasi dengan senaman, boleh membantu anda menurunkan berat badan, menurut Jurnal Pemakanan. Penyelidik berfikir bahan-bahan dalam teh hijau dikenali sebagai catechin merangsang badan untuk membakar kalori dan meningkatkan kehilangan lemak perut. 


Adakah Lelaki cenderung untuk mengumpul lemak perut lebih daripada wanita?

Secara keseluruhan, lelaki cenderung untuk menyimpan lemak di kawasan perut lebih daripada wanita, terima kasih kepada perbezaan hormon seks. Sebelum umur 40 tahun, wanita cenderung untuk menyimpan kebanyakan lemak mereka di pinggul, paha, dan punggung. Selepas berusia 40 tahun, sebagai penurunan tahap estrogen, lemak badan diagihkan kepada abdomen. Cuba kita usha-usha mereka yang berumur 40-an, macam mana keadaan mereka.

Namun, yang paling penting adalah mengurangkan spare tyre kat perut kita ni..Kalau buncit berisi (mengandung) takpe la jugakkan. Ni tak mengandung pun spare tyre tebal. Kalau-kalau orang tersalah tanya ” Ko mengandung ke?” tak pasal2 pulak kita nak melenting sebab perut kita yang dah makin Jalan ke Hadapan. heheh

Nak tau cara untuk mengurangkan lemak di perut? Hubungi saya

Hanim Ismail 
0179752684
Email : hanim_ismail@yahoo.com.my

Sharing is caring!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge